بیومارکرهای جدید برای پیش بینی نارسایی کلیه در بیماران دیابتی

20 ژانویه 2012

در دو تحقیق جدید در ایالات متحده ی آمریکا بیومارکرهای جدیدی که می توانند به پیش بینی  خطر ابتلا به نارسایی کلیه در بیماران دیابتی کمک کنند، کشف شد. دانشمندان می گویند: در صورت افزایش غلظت این بیومارکرها در خون بیماران مبتلا به دیابت (نوع 1 یا نوع 2) احتمال ابتلا به نارسایی کلیوی را دقیقاً می توان پیش بینی نمود.

این تحقیق در مرکز دیابت Joslinانجام شد و نتایج آن در ژورنال the American society of Nephrologyبه چاپ رسید.

دانشمندان اعلام کردند که بالا بودن غلظت گیرنده ی فاکتورنکروز تومور 1 و 2 (TNFR2, TNFR1) می تواند خطر از کار افتادن کلیه ها را در بیماران دیابتی تا یک دهه زودتر از زمان بروز آن و بسیار دقیقتر از آزمایش های بالینی حاضر پیش بینی کند.

مطالعات نشان داد که غلظت TNFR2, TNFR1درخون افراد در معرض خطر بیماری کلیوی ( در مرحله ی End stage) بسیار افزایش یافته است. همچنین غلظت این دو بیومارکر بعنوان نشانگرهای اولیه ی کاهش عملکرد کلیه ها در دیابت مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان می دهد که بوسیله ی اندازه گیری غلظت این دو بیومارکر می توان روش جدید درمانی ابداع نمود که از پیشرفت بیماریهای کلیوی در افراد دیابتی جلوگیری نماید.

به گفته ی Andrzej krolewski: این نشانگرها ابزار بسیار عالی برای پیش بینی کاهش فعالیت کلیه در مراحل ابتدایی و انتهایی در دیابتی هستند.

او می افزاید : یک آزمایش تشخیصی برای اندازه گیری میزان TNFRیک و دو در خون به  زودی ابداع خواهد شد که برای ارزیابی عملکرد و وضعیت کلیوی بیماران دیابتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. درحال حاضر این یافته ها برای بررسی مکانیزیم هایی که TNFRرا با افزایش خطر کاهش عملکرد کلیه  در افراد دیابتی مربوط می کند و برای تولید یک داروی جدید بررسی میگردند.

منبع: www. diabetes.co. uk